Skip to content

Forskel på søgeord

Dette indlæg er finansieret indlæg og indeholder promoverede hjemmesidehenvisninger.

Søgeord er vel bare søgeord, der kan vel næppe være den store forskel på dem, tænker du måske, mens du er ved at lægge din strategi for seo i 2018? Men faktisk opererer man med forskellige niveauer af søgeord

 

En af strategierne til at få sin hjemmeside til at blive fundet af potentielle besøgende er ved at vælge det eller de rette søgeord som en del af indholdet på ens hjemmeside, så den dukker op blandt de relevante resultater – og gerne blandt de første.

Men du skal også have dine potentielle besøgendes adfærd i baghovedet, for der er forskel på, hvordan folk søger på nettet.

Hvis man som bruger fx er i en købssituation, så er der primært tre forskellige måder hvorpå, hvordan man søger efter det, man vil finde, og det afspejler sig i søgeordene.

Niveau 1: En overordnet søgning. Det kunne fx være, at man leder efter en cykel, så man søger bare efter ordet “cykel”.

Niveau 2: En indsnævret søgning: Nu er man nået lidt længere i sin søgespecifikation, så man søger måske efter “sportscykel”. 

Niveau 3: En konkret søgning: Her er man ret sikkert på, hvad man leder efter, så søgeordene kunne blandt andet være” sportscykel på Møn”.

 

Du kan næsten regne ud, at niveau 3 er i den gruppe af søgeord, der bliver søgt mindst på, men det kan svare sig at implementere alle tre niveauer af søgeord i ens SEO-strategi, så man har inddraget flere områder af en brugers søgeadfærd.